نکاتی در ارتباط با حضانت فرزند
نوشته شده توسط : unexer

در هنگام جدایی زوجین اگر آن ها دارای فرزندی باشند. یکی از مهم ترین مسائلی که  ممکن است برای آنها مشکل و اختلاف نظر ایجاد کند مسئله حضانت فرزند است. البته لازم به ذکر است که حضانت فرزند فقط در زمان طلاق مطرح نمی شود.

در هر حالتی که والدین به صورت جدا از هم زندگی کنند این مسئله مطرح است و ممکن است بر سر آن اختلافاتی به میان بیاید. شهرداد در این مقاله قصد دارد به بررسی مساله حضانت فرزند و چگونگی آن بپردازد پس تا انتها با ما همراه باشید.

حضانت فرزند

حضانت فرزند

کلمه حضانت در معنای لغوی آن عبارت است از مسئولیت و نگهداری از فرزند و تربیت وی است. قوانین حضانت فرزندان توسط قانون گذاران مشخص گردیده است و می تواند با توجه به حکم دادگاه و یا حتی توافق والدین تغییر کند.

در این مورد هزینه های نگهداری و همچنین نفقه فرزند بر عهده مرد است. اما ولایت قهری به هیچ عنوان قابل تغییر نیست حتی با حکم قانون هم نمی توان این ولایت را تغییر داد. ولایت قهری در وهله اول یا پدر فرزند است و اگر پدر وی حضور نداشت با پدربزرگ یا همان جد پدری وی است.

در ارتباط با سن حضانت فرزند، فرزندان تا 7 سالگی حضانت آن ها با مادر است. پس از 7 سالگی تا 15 سالگی برای فرزند پسر و تا 9 سالگی برای فرزند دختر، حضانت با پدر آنها است.

سلب حضانت فرزند

در مواردی دادگاه می تواند حق حضانت را از والدی که حضانت با او بوده است گرفته و به شخص دیگری آن را اهدا کند. در صورتی که والدین با مواظبت نکردن از فرزند سلامت جسمانی یا تربیت اخلاقی وی را به خطر اندازند.

دادگاه در این موارد حق این را دارد که در صورت تقاضای نزدیکان فرزندان یا قیم وی یا رئیس حوزه قضایی هر تصمیمی را برای حضانت باطل کند. موارد ذیل از جمله مواردی است که دادگاه می تواند در صورت وجود آن ها حکم حضانت را باطل کرده و از والدین فرزند بگیرد.

  • مبتلا بودن به بیماری های روانی البته با تشخیص پزشکی قانونی

  • اعتیاد داشتن به مواد مخدر و الکل و قمار

  • داشتن فساد اخلاقی و فحشا

  • انجام و تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

  • سوء استفاده کردن از فرزند و یا مجبور کردن وی به مشاغلی مانند تکدی گری، قاچاق، فساد و فحشا

همچنین لازم به ذکر است در صورتیکه مادر حضانت را برعهده داشته باشد، اگر دچار جنون باشد و یا ازدواج کند، در صورتی که پدر فرزند هم صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشد. حضانت از هر دوی آن ها گرفته خواهد شد و به فرد دیگری از بستگان و نزدیکان فرزند داده خواهد شد.

سلب حضانت فرزند

جمع بندی

در ارتباط با مسئله حضانت فرزند نکات زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه نمود. به همین دلیل پیشنهاد می شود برای هرگونه اقدامی در این زمینه ابتدا با وکیل متخصص در امور مربوط به حضانت مشورت کرده و با تمام حق و حقوق خود آشنا شوید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به اپلیکیشن حقوقی شهرداد مراجعه کنید.





:: برچسب‌ها: حضانت فرزند , شهرداد , اپلیکیشن حقوقی شهرداد , نکات حضانت فرزند , ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: